Suitsupply pukee miehen yksilöllisesti



Suitsupply vaatettaa miehen arkeen ja juhlaan, inspiroi yksilöllisyyteen ja rikkoo pukeutumisen rajoja.


Suitsupply on hollantilainen miestenvaateyritys, joka on perustettu vuonna 2000. Perustaja Fokke de Jongin ajatuksena on tarjota laadukkaita, kohtuuhintaisia pukuja ja ennen kaikkea tehdä niiden ostaminen miehille helpoksi.

Yrityksellä on yli sata myymälää ympäri maailmaa. Puolitoista vuotta sitten Suomen ensimmäinen avattiin Helsingissä, Eteläesplanadilla.

– Tosi hyvin meidät on löydetty, vaikka emme juuri mainosta tai kampanjoi ja olemme tarkoituksella hieman syrjässä vilkkaimmilta kauppakaduilta, kertoo Store Manager Jusu Wirekoski.

Suitsupplyn päätuote ovat puvut ja niihin liittyvät oheistuotteet, mutta vahva edustus on myös vapaa-ajan pukeutumisella. Esillä on huppareita, reppuja, pikkutakkeja, paitoja, solmioita, kenkiä, kaikkea mitä miesten pukeutumiseen liittyy niin arkena kuin juhlanakin.



– Haluamme antaa impulsseja siihen, että eri tyylejä voi vapaasti yhdistellä, vaikka tennarit rennon puvun kanssa. Pyrimme myös avaamaan värimaailmaa miehille, jotka perinteisesti ovat pukeutuneet siniseen ja tummanharmaaseen, kertoo Wirekoski.

Suitsupplyn kohderyhmää ei ole rajattu erityisesti nuorille tai vanhoille, tiettyyn sosiaaliseen statukseen kuuluville tai mitenkään muutenkaan.

– Nuorimmat asiakkaamme ovat 14–15-vuotiaita, jotka tulevat äitinsä kanssa ostamaan rippipukua tai muita vaatteita, ja sitten on kaiken ikäisiä vanhempiin herrasmiehiin asti. Jos karkeasti kategorisoidaan, on suurin osa asiakkaistamme nuoria aikuisia ja keski-ikäisiä miehiä.

Sovitusten minimointi


Perinteisesti miestenvaateliikkeiden palvelut on ulkoistettu, mikä luo asiakkaalle vaivaa. On käytävä sovituksissa ja varattava niihin aikaa.

– Miehet ovat aika ujoja – tai laiskoja – ja jo sovituskoppikäynnit ovat kynnys ylitettäväksi. Kovin monta kertaa miehet eivät halua pukea ja riisua vaatteita, ja siksi anatomiaamme kuuluu, että homma toimii simppelisti. Kaikki myyjämme esimerkiksi on koulutettu siten, että he osaavat mitata ja pinnittää asiakkaan valitsemat vaatteet sopiviksi jo myymälässä.

Valmisvaatteiden ostajille voidaankin muutostyöt, lahkeiden lyhennykset tai housujen kavennukset, tehdä nopealla aikataululla ja asiakkaalle vaivattomasti, jopa odottaessa.

Palveluun liittyy Suitsupplayn erikoisuus, johon myymälään saapuva heti kiinnittää huomiota; räätälit työskentelevät oven vieressä näkyvällä paikalla. Samoin on kaikissa Suitsupplyn myymälöissä ympäri maailman.

– Viestimme näin, jo fasadi-ikkunasta ohikulkijoille, että konseptiimme kuuluvat vaatteiden nopeat räätälöinnit.

Toiveiden puku


Suitsupplyn slogan kuuluu: Don´t just fit in, find your own perfect fit. Ajatuksena on, että yhdistelemällä tyylejä, kokoja ja vaatteiden piirteitä, voi itselleen luoda juuri sellaisen kokonaisuuden kuin haluaa.

– Käytännössä olemme räjäyttäneet mallistomme, syöttäneet sen custom made -ohjelmaan, josta pystymme kasaamaan vaatteen asiakkaan mieleisellä tavalla. Asiakas voi valita jostakin mallista kauluksen, toisesta napit ja kolmannesta sisäkankaan, Wirekoski kertoo.

Palvelu perustuu olemassa oleviin malleihin ja kokoihin ja sovitukseen myymälässä. Sen jälkeen räätäli jossakin maailmalla valmistaa toiveiden mukaisen asun ohjelmasta saatujen tietojen mukaisesti noin neljässä viikossa.

Made to measure -konsepti puolestaan on palvelu, jossa ajanvarauksella tehdään perinteisten räätälitoimintojen mukaan asiakkaalle mittojen mukainen puku.

– Kaikille konsepteillemme yhteistä on laadukas tuote lähtien italialaisista perinteikkäistä kankaista sekä vertailukelpoinen hinta. Kaikki palvelut, dokumentointi ja viestintä asiakkaille on virtaviivaistettu mahdollisimman helpoksi.

Hälvenneet etiketit


Wirekoski on toiminut alalla yli kymmenen vuotta ja seurannut miesten muodin kehitystä. Hänen mukaansa nyt eletään sen nousukautta.

– Vielä kymmenen vuotta sitten moni mies tuli ostamaan puvun, kun vaimo pakotti. Viiden viime vuoden aikana tilanne on selkeästi muuttunut. Miehet ovat paljon uteliaampia ja rohkeampia pukeutumisessaan. Siihen rohkaisevat esimerkit populaarikulttuurissa, televisiossa ja mainoksissa. Tietyllä tavalla etiketit ovat vanhentuneet. Itsensä ilmaisu, myös vaatteilla, kertoo halusta olla yksilöllinen.

Miehen vaatevalintoihin on puolisolla usein sanansa sanottavana, mutta se on yleensä kannustavaa. Nykymiehistä moni tietää jo myymälään tullessaan, mitä haluaa.

– Nuoret varsinkin ovat todella kiinnostuneita pukeutumisesta, sanoo Wirekoski, joka uskoo, että kymmenen vuoden sisällä miesten muoti tulee olemaan yhtä iso bisnes kuin naisten muoti nyt on.

Solmiot suorassa


Esplanadin myymälässä on rento tunnelma, on siistiä ja tyylikästä, värikkäitä tehosteseiniä, leppoisia olonurkkauksia, suomalaista designia valaisimissa ja pöydissä. Myymäläpinta-alaa on noin 400 neliötä, takatiloissa sijaitsevat henkilökunnan tilat ja varastot.

– Tämä on meille ihan nappipaikka, oikein sopiva tila. Toivomme, että asiakkaamme viihtyvät ja inspiroituvat täällä, sanoo Wirekoski.

Erittäin tärkeä asia myymälän jokapäiväisessä arjessa on huolehtia paikkojen siisteydestä ja järjestyksestä.

– Siitä kaikki myyjät ottavat vastuuta. Sulkemisen jälkeen olemme paikalla niin pitkään, että jokaikinen paita, vyö ja puku on suorassa ja näyttää hyvältä. Loput hoitaa Piret, johon olemme erittäin tyytyväisiä.


PRO

Tarkkana peilipölyistä




– Kun Suitsupply aukeaa kello kymmeneltä, on Laatutakuu-yrittäjä Piret Murro jo ennen sitä ehtinyt siivota myymälän. Kesäkaudella hän käy kolme kertaa viikossa, mutta kun kurakausi syksyllä alkaa, tihennetään siivouskertoja viiteen viikossa. Hiekka, kura ja loska kantautuvat kadulta ja Esplanadin puistosta myymälään ja jäljet näkyvät erityisesti mustalla lattialla.

– Joskus pesen lattiat kaksi kertaa, ennen kuin ne näyttävät hyviltä, kertoo Murro.

Pölyhuisku on Murron tärkeä ase kangaspölyä vastaan.

– Vaatteiden käsittely saa pölyn kiertämään myymälässä ja kun se laskeutuu, näkyy se erityisesti suurilla peileillä. Ihan lopuksi, ennen kuin lähden, tarkistan vielä kerran kaikki peilipinnat.

Suitsupply on Murrolle mieluinen paikka – senkin takia, että hän on koulutukseltaan myös pukuompelija.

– Kyllä vähän katselen pukuja ja vaatteita entisellä ammattisilmällä, naurahtaa Murro ja kehuu Suitsupplyn henkilökuntaa.

– He pitävät paikat järjestyksessä. Tämä on ihan lempipaikkani.


Teksti: Minna Saano
Kuvat: Jari Härkönen

Jaa uutinen