Oikeat tyypit

”Right people on the bus”, on sanoma, jonka yrityskulttuurista ja hyvästä johtamisesta ansiokkaasti kirjoittanut Jim Collins on usein nostanut menestyvän yrityksen yhdeksi peruspilariksi. Saman totuuden allekirjoittaa 25 vuotta täyttävän Suomen Laatutakuu Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Henri Häyrinen.   

Kun ihmisistä löytyy aitoa intoa ja motivaatiota, se välittyy energiana, hyvänä fiiliksenä ja asioita eteenpäin vievinä tekoina myös ulkopuolisille. Tällaista tiimihenkeä näkyy Laatutakuun franchisingkeskuksessa, johon Henri Häyrinen on saanut kerättyä huipputyyppejä. Ihan alussa – silloin vuonna 1993 – lähdettiin kuitenkin liikkeelle paljon pienemmällä kokoonpanolla. 

– Meitä oli joulukuussa -93 kaksi nuorta miestä. Ja oli lama. Siivousalalla oli ongelmia, asiakkaat karsivat kulujaan ja vähensivät siivouskertoja. Tämä puolestaan vähensi siivousyrittäjien liikevaihtoja ja söi kannattavuutta. Meillä oli kuitenkin vahva usko franchisingmallin toimivuuteen ja siitä lähdettiin liikkeelle, Henri Häyrinen kertoo.    

– Kun päätös yrityksen perustamisesta oli lyöty lukkoon, piti tietenkin aloittaa uuden yrityksen ja konseptin markkinointi. Siinä meni joulunpyhät kun kasattiin naseva ja houkutteleva myyntikirje siivousalan yrittäjille. Kirjeet kuoritettiin ja frankeerattiin omin voimin ja lähetettiin ne maailmalle. Kun muutaman päivän päästä tulin toimistolle, vastassa oli taukoamaton piippaus. Ehdin jo harmitella, että pahus, nyt on joku laite rikki. Mutta ääni tulikin puhelinvastaajasta, johon oli tullut niin paljon viestejä, että vastaajan nauha oli loppunut.    

Jokaisen panos on tärkeä

Vauhdikas alku toi paljon kontakteja. Siivousyritykset kiinnostuivat ketjuyrittämisen tarjoamasta toimintamallista ja kokivat sen hyväksi ja turvalliseksi tavaksi olla bisneksessä mukana. Markkinoilla oli selvä tilaus erilaiselle tavalle yrittää.    

Muutaman vuoden kuluttua aloittamisesta mukaan tulivat siivousyritysten lisäksi myös kiinteistöhuoltoalan yritykset, ja tällä hetkellä Laatutakuu-ketjussa on kaikkiaan jo noin 140 tehokasta ja motivoitunutta itsenäistä Laatutakuu-yrittäjää.    

Matkan varrella toimintaa on kehitetty, mutta yhteistä on edelleen alkuaikojen innostus työhön ja yhteiseen tekemiseen. Ketjuyrittäjyys on nimensä mukaisesti toimintamalli, jossa jokaisen panos on tärkeä.    

– Meillä on tämän maan upeimmat yrittäjät, mutta myös meidän omassa Laatutakuu-tiimissä on ihan mahtava porukka kasassa. Kun saa auttaa muita menestymään, se antaa merkityksen työlle. Se on ehkä houkutellut hyviä tyyppejä mukaan, Häyrinen pohtii.    

– Lisäksi tätä ketjua – ja sen parissa toimivia ihmisiä – kehitetään koko ajan. Laakereille ei olla jääty makaamaan. Ideoimme jatkuvasti uutta markkinointia, erilaisia palveluita ja brändin vahvistamista edelleen niin, että Laatutakuu-ketjun yrittäjillä olisi parhaat mahdollisuudet tehdä kannattavaa liiketoimintaa. Konkreettinen työ motivoi. Kun meidän aluepäällikkömme tekevät työtään hyvällä fiiliksellä ja tukevat yrittäjiä, yrittäjät puolestaan pystyvät antamaan parhaansa omille asiakkailleen. Positiivinen kehä pyörii.    

Ketjun yrittäjien tyytyväisyys näkyy myös vuosittain tehtävässä laajassa yrittäjätutkimuksessa, jossa vuodesta toiseen ilmenee, että Laatutakuu-yrittäjät ovat tyytyväisiä työhönsä ja valmiita suosittelemaan sitä myös muille.      


Laatutakuu askel askeleelta:    

1993 Henri Häyrinen ja silloinen kumppani perustivat Laatutakuu-ketjun. Ensimmäiset yrittäjät liittyivät ketjuun vuoden 1994 alussa.    

1998 Laatutakuu-ketju on kasvanut jo 40 yrityksen ketjuksi ja alkaa olla alan tunnettu ja arvostettu toimija.    

1999 Toiminnan laajentamiseksi ketju myytiin ISS-konsernille. Tämä mahdollisti täysin uudenlaisen franchisingkonseptin rakentamisen.    

2000 ketjun voimakas kasvu alkoi uuden heti lanseerauksen jälkeen.    

2002 Ammattijulkaisu Siivoustaito-lehti valitsi Suomen Laatutakuu Palvelut Oy:n Vuoden puhtausalan yritykseksi.    

2007 Suomen Laatutakuu Palvelut Oy valittiin Vuoden Franchisingketjuksi.   

2018 Laatutakuu-ketju on laajentunut valtakunnalliseksi toimijaksi, jossa on tutkitusti tyytyväisimmät yrittäjät ja tyytyväisimmät asiakkaat.

Jaa uutinen