Laatutakuun Top of Mind huikeassa nousussa



Siivous- ja kiinteistöhuoltoalalla ei olla totuttu laajaan mainostamiseen – ainakaan valtakunnallisissa medioissa. Meidän mielestämme hyvästä brändistä kannattaa puhua!


Suomen Laatutakuu Palvelut on ollut useasti mukana suosituissa televisio-ohjelmissa sisällöntuotannossa ja mainostauoilla – viimeksi Diilissä. Ohjelmayhteistyö on tuonut mukanaan hyvää näkyvyyttä, joka tutkitusti on lisännyt myös brändin tunnettuutta.

Tutkittua tunnettuutta


Laatutakuu teetätti syksyllä 2018 siivous- ja kiinteistöpalvelualan tutkimuksen, jossa mitattiin Laatutakuun ja kilpailijoiden tunnettuutta. Tutkimuksen toteutti MC-Info / Feedback Group, ja siinä haastateltiin yhteensä 202 siivous- ja kiinteistöpalvelujen hankkimisesta vastaavaa henkilöä.

Laatutakuun tunnettuus oli hyvässä nousussa. Top of Mind eli TOM-tunnettuus (”ensin mainittu”) korostui Laatutakuun osalta etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa ketjun tunnettuus sai ennätyslukemat vuosien 2008–2018 aikana tehtyjen tutkimusten ajalta.

Siivousyritysten kokonaistunnettuudessa Laatutakuun edelle kirivät isot SOL, L&T ja ISS, mutta Laatutakuun kokonaistunnettuus on upeassa nousussa ja päätyi korkeimmalle tasolle sitten vuoden 2010. 59 prosenttia vastaajista tunnisti Suomen Laatutakuu Palveluiden nimen.

Preferenssi-mittauksessa (”paras tai erityisen hyvä alallaan”) Laatutakuu nousee pääkaupunkiseudulla kärkisijoille L&T:n kanssa. Tärkeimpinä kriteereinä vastaajat pitivät työn jälkeä ja luotettavuutta, jotka korostuvat Laatutakuun vahvuuksina.

Laatutakuu sijoittui tänä vuonna parhaiten hinnassa ja luotettavuudessa, mutta niiden väliin kiilasi vielä siivoojan pysyvyys.

Panostus näkyvyyteen kannattaa


Olemme panostaneet vahvasti näkyvyyteen etenkin valtakunnallisessa televisiossa. On kiva huomata, että satsaus on kannattanut, sanoo Suomen Laatutakuu Palveluiden toimitusjohtaja Henri Häyrinen.

Näkyminen suosittujen ohjelmien, kuten Possen ja Diilin mainostauoilla on jäänyt ihmisten mieliin. Parhaiten muistetaan parin vuoden takainen näkyvyys Possessa, mutta lähes kolmasosa vastaajista muisti myös viime syksyn ohjelmayhteistyön Diilissä.

Kaikkiaan 46 prosenttia vastaajista muisti nähneensä Laatutakuun mainontaa televisiossa, mikä on historian paras tuloksemme, Häyrinen iloitsee.

Yhteenvetona tuloksista voi todeta, että Laatutakuun spontaani tunnettuus nousi ennätystasolle. Syksyn Diili-ohjelman kumppanuus näytti siis saaneen erittäin positiivisia tuloksia aikaan. Tunnettuus nostaa luonnollisesti Laatutakuu-brändiämme ja takaa yrittäjillemme entistä vahvemman tukijalan pitkäaikaiseen ja kannattavaan yritystoimintaan.

Teksti: Tuija Holttinen
Kuva: MTV3

Jaa uutinen