Anna palautetta siivous- ja kiinteistönhuoltopalvelusta

Yhä useampi siivous- ja kiinteistönhuoltopalvelun tarjoaja haluaa saada palautetta palvelustaan – niin myös Suomen Laatutakuu Palvelut.  

– Kyselyt ovat meille todella tärkeitä mittareita, joiden pohjalta koko Laatutakuun toiminta ja sen kehittäminen lähtee, kertoo koordinaattori Tiina Koivulahti Suomen Laatutakuu Palveluista.

– Meillä on tyytyväiset yrittäjät, joilla on tyytyväiset asiakkaat. Se on meille kunnia-asia.

Tyytyväisyys ja sen ylläpitäminen ei ole itsestäänselvyys. Sen eteen tehdään jatkuvasti  ja tavoitteellisesti töitä – luonnollisesti korkealla laadulla, hyvällä asiakaspalvelulla ja toiminnan läpinäkyvyydellä. Asiakastyytyväisyyttä mitataan säännöllisesti.

– Eikä pelkästään mitata, vaan myös seurataan ja toimitaan, Tiina Koivulahti täsmentää. –

Reagoimme vastauksiin mahdollisimman nopeasti – ja välittömästi niihin, mihin se vain on heti mahdollista. Laatutakuun asiakastyytyväisyyskysely on äskettäin uudistettu. Aiemmin asiakkailta pyydettiin vastauksia asteikolla 1–5. Tällöin keskiarvo oli aina reilusti yli neljä. Viime vuoden marraskuussa kysely muutettiin kansainvälisen suositteluindeksin mukaiseksi.

Asiakastyytyväisyyskyselyssä on vain yksi kysymys, jolla haluamme mitata asiakkaan suositteluhalukkuutta.

– Tämä on kansainvälisen Net Promotor -palvelun konsepti. Asiakas voi olla tyytyväinen, mutta vain todella tyytyväinen asiakas on valmis suosittelemaan palvelua muillekin. Etenkään kaverille ei suositella, jos on vähänkin epävarma, Koivulahti toteaa.

Net Promotor -arvosteluasteikossa on kolme valintavaihtoehtoa: arvostelijat 4–6, neutraalit 7–8 ja kannustavat 9–10. Kysely tehdään sähköpostitse, jolloin vastaajan on helppoa ja nopeaa klikata haluamansa arvosana. Siinä kaikki. Tiina Koivulahti kuitenkin muistuttaa, että sanallistakin palautetta saa halutessaan antaa.

– Mielellämme saamme ja luemme palautteita, että voimme reagoida niihin, hän sanoo.

– Ennen kaikkea palaute on hirmuisen tärkeää yrittäjillemme. Vastaamiseen menee vain hetki, mutta sen merkitys on valtava. Asiakas saa kyselyn kerran kuussa, ja me tutkimme palautteen tarkkaan läpi, ketjutasolla viikoittain. Totta kai kommentteja ja viestejä voi lähettää milloin tahansa, ei tarvitse odottaa virallista kyselyä. On olennaista, että asioihin puututaan välittömästi. Haluamme ketjuna seurata asiakastyytyväisyyttä, se on meidän bisneksemme ydinajatus. Asiakkaillehan me tätä työtä teemme.


Jaa uutinen