Aktiivinen yrittäjä onnistuu

Laatutakuu-yrittäjä erottuu hyvällä työllä, avoimella asenteella ja iloisella asiakaspalvelulla.


On ollut aikoja, jolloin siivoojan toivottiin olevan näkymätön – hajuton ja mauton tekijä, joka loihtii paikat puhtaiksi. Samaa lopputulosta vaaditaan edelleen, mutta näkymättömyyden vastakohtana Laatutakuu-yrittäjän pitää tuoda itsensä vahvasti ja rohkeasti näkyville. Vain siten on mahdollista saada lisäkauppaa ja lisätöitä – ja sitä kautta lisää tuloa omalla yritykselleen.

- Laatutakuu-yrittäjällä on aina ketjun vahva tuki takanaan. Silti on muistettava, että on tietyt asiat joista jokainen yrittäjä on itse omassa yrityksessään vastuussa, painottaa Anu Saarinen.

Aluepäällikkö Anu Saarinen tietää mistä puhuu, sillä hän on itsekin ollut Laatutakuu-yrittäjä.

- Tiedän kokemuksesta mitä yrittäjän arki on. Siihen mahtuu paljon muutakin kuin siivoamista tai kiinteistöhuoltoa. On markkinointia ja kirjanpitoa ja soittelua ja yhteydenpitoa. Onneksi Laatutakuu-keskuksesta saa aina apua kun sitä tarvitsee.

Tiivistetysti sanottuna yrittäjän tärkeimmät vastuut ovat talous, myynti sekä siivous- ja asiakaspalvelu. Ketjun kirjanpitäjät tekevät yrittäjien kirjanpidon, mutta yrittäjä luonnollisesti huolehtii siitä, että laskut maksetaan ja että tilillä on katetta. Yrittäjä on itse vastuussa oikeasta veroprosentista ja tietenkin käyttää maltillisesti tiliä niin, että pakollisiin kuluihin riittää rahaa. Verojen, alvien ja rojaltien maksamisesta huolehtii kirjanpitäjä.

Laatutakuussa kirjanpitäjät tekevät paljon yrittäjien puolesta juuri siksi, että yrittäjällä jäisi aikaa itse työn tekemiseen ja asiakaspalveluun. Sekä tuikitärkeään lisäpalvelujen myyntiin. Anu Saarisen mukaan yksi yrittäjän päätehtävistä on huolehtia työnsä jatkuvuudesta myymällä olemassa oleville asiakkailleen lisävalveluita; kahvikoneista huolehtimista, ikkunoiden pesua, lattioiden vahausta, postiasioiden hoitamista…

- On aivan mielettömän tärkeää saada sitoutettua asiakas oman yrityksensä palveluihin. Parasta olisi tarjota palveluita niin, ettei asiakas itse edes ehdi miettiä, että onkohan meillä likaiset ikkunat, kun yrittäjä jo ehtii tarjota pesua. Yrittäjän tulee huolehtia siitä, että asiakkaan tilat ovat kaikin puolin siistit ja edustavat. Lisämyynti  on palvelemista.

Myyntityö kulkeekin pitkälti käsikädessä asiakaspalvelun kanssa. Molempia tarvitaan. Jotta asiakkaat pysyvät, työt täytyy tehdä hyvin – ja niitä pitää jatkuvasti tarjota lisää. Ja muistettava, että varsinaisesta työstä puolet on asiakaspalvelua.

- Vaikka tekisi työnsä kuinka hyvin, muttei kontaktoi asiakasta eikä muodosta hyvää asiakassuhdetta, pysyvyys ei ole taattua. Asiakkaan kanssa pitää olla henkilökohtaisesti tekemisissä, Anu Saarinen muistuttaa.
- Loppujen lopuksi kyse voi olla ihan pienistäkin asioista. Muistat merkkipäivinä ja juhlapyhinä, kysyt kuulumisia ja mielipiteitä tekemästäsi työstä. Ennen kaikkea teet itsesi näkyväksi! Yrittäjällä pitää olla kasvot ja ne tulee näyttää asiakkaille. Pistää osata näkyä ja näyttäytyä, tarjota omaa työtään. Niin toimii menestyvä Laatutakuu-yrittäjä.





















































Jaa uutinen